| T/r |
Muammoning nomi |
Муammolar tasnifi |
| I. |
Maktabgacha ta’lim sohasining ilmiy muammolari |
| 1. |
Maktabgacha ta’limning yagona konsepsiyasi va rivojlanish strategiyasini ishlab chiqish masalalari |
Nazariymetodologik muammolar |
| 2. |
Bolalar rivojlanishini baholashning ilmiy asoslangan, milliy va xalqaro standartlarga mos tizimini yaratish |
| 3. |
Rivojlanish psixologiyasi va pedagogikasi asosida metodik yondashuvlarni takomillashtirish |
| 4. |
Zamonaviy o‘quv-uslubiy majmualar, dasturlar va qo‘llanmalarni ishlab chiqishning yetarli darajada tizimlashtirilmaganligi |
Tarbiyaviy va didaktik muammolar |
| 5. |
O‘yin faoliyati, STEAM-ta’lim, axborot texnologiyalari orqali bolalarni samarali o‘qitish va tarbiyalash usullarini ishlab chiqish zarurati |
| 6. |
Ona tili va xorijiy tillarni o‘rgatish metodikalarini ilmiy asoslash |
| 7. |
Bolalarning individual qobiliyatlari va psixofiziologik xususiyatlarini hisobga olishda amaliy mexanizmlarning yetarli emasligi |
Psixologikpedagogikmuammolar |
| 8. |
Iqtidorli bolalar bilan ishlashning maxsus dasturlarini yaratish |
| 9. |
Nogironligi bo‘lgan bolalar uchun inklyuziv ta’lim muammolari |
| 10. |
Oilaning tarbiyadagi o‘rni va ota-onalar pedagogik madaniyatini oshirish zarurati |
Ijtimoiy-madaniy muammolar |
| 11. |
Milliy qadriyatlar va an’analarni zamonaviy pedagogika yutuqlari bilan uyg‘unlashtirish |
| 12. |
Raqamli davrda bolalar ongiga turli axborot oqimlarining ta’siri va undan himoyalash mexanizmlarini ishlab chiqish |
| 13. |
Maktabgacha ta’lim tizimida ilmiy tadqiqotlarni yetarli darajada yo‘lga qo‘yilmaganligi |
Ilmiy-tadqiqot va amaliyot muammolari |
| 14. |
Innovatsion tajribalarni umumlashtirish va ommalashtirishda tizimlilikning yetishmasligi |
| 15. |
Kadrlar tayyorlash va qayta tayyorlash jarayonida ilmiy yondashuvning kuchsizligi |
| II. |
Boshlang‘ich ta’lim sohasining ilmiy muammolari |
| 16. |
Boshlang‘ich ta’limning konseptual asoslari va milliy ta’lim standartlarini zamon talablariga moslashtirish |
Nazariymetodologik muammolar |
| 17. |
O‘quv dasturlarining ortiqcha nazariylikka yo‘naltirilganligi, bolalarning yosh va psixologik xususiyatlariga to‘liq mos kelmasligi |
| 18. |
Ta’lim mazmunini hayotiy ko‘nikmalar bilan uyg‘unlashtirish zarurati |
| 19. |
Dars jarayonlarida innovatsion pedagogik texnologiyalar va interfaol metodlardan foydalanishning yetarli emasligi |
Didaktik va metodik muammolar |
| 20. |
O‘quvchilarda mustaqil fikrlash, tanqidiy yondashuv va ijodiy faoliyatni rivojlantirish mexanizmlarining sustligi |
| 21. |
Ona tili, matematika va tabiatshunoslik fanlarida o‘quvchilarning bazaviy bilim va ko‘nikmalarini shakllantirishda muammolar |
| 22. |
O‘quvchilarning individual xususiyatlari, qiziqishlari va qobiliyatlarini inobatga olishda qiyinchiliklar |
Psixologikpedagogik muammolar |
| 23. |
O‘quv yuklamasining ortiqligi natijasida bolalarda ruhiy va jismoniy charchoqning yuzaga kelishi |
| 24. |
Boshlang‘ich ta’lim bosqichida o‘qishga motivatsiya pasayishi va darslarga qiziqishning kamayishi |
| 25. |
O‘qituvchilarning metodik tayyorgarligi va malakasida tafovutlar mavjudligi |
O‘qituvchilar faoliyati bilan bog‘liq ilmiy muammolar |
| 26. |
Axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish ko‘nikmalarining yetarli emasligi |
| 27. |
O‘qituvchilar uchun ilmiy-tadqiqot faoliyatini olib borish sharoitlarining cheklanganligi |
| 28. |
Boshlang‘ich ta’lim maktablarida moddiy-texnik baza va didaktik vositalarning yetarli emasligi |
Ijtimoiy-iqtisodiy va tashkiliy muammolar |
| 29. |
Sinfdagi o‘quvchilar sonining ko‘pligi sababli individual yondashuv imkoniyatlarining cheklanishi |
| 30. |
Ota-onalarning farzandlari ta’limiga yetarlicha e’tibor qaratmasligi, pedagogik madaniyat darajasining pastligi |
| III. |
Umumiy o‘rta ta’lim sohasining ilmiy muammolari |
| 31. |
Ta’lim mazmuni va davlat ta’lim standartlari zamon talablari bilan to‘liq uyg‘unlashmaganligi |
Nazariymetodologik muammolar |
| 32. |
Fanlararo integratsiya va kompetensiyaga asoslangan yondashuvlarning yetarli emasligi |
| 33. |
Ta’limda innovatsion pedagogik va axborot texnologiyalarini qo‘llashning sustligi |
| 34. |
O‘quv dasturlarida ortiqcha nazariy yuklama bo‘lib, amaliy hayotiy ko‘nikmalarga kam e’tibor qaratilishi |
Didaktik va metodik muammolar |
| 35. |
Darslarda o‘quvchilarni mustaqil va tanqidiy fikrlashga yo‘naltirishning sustligi |
| 36. |
O‘quvchilarning individual qobiliyatlari va ehtiyojlariga mos differensial yondashuvning yetarli darajada bo‘lmasligi |
| 37. |
O‘quvchilar o‘rtasida o‘qishga qiziqishning pasayishi, motivatsiyaning sustligi |
Psixologikpedagogik muammolar |
| 38. |
Yoshlar ongiga internet va ommaviy axborot vositalaridan kelayotgan turli xavfli oqimlarning salbiy ta’siri |
| 39. |
Psixologik xizmatning maktablarda yetarlicha samarali tashkil qilinmaganligi |
| 40. |
O‘qituvchilarning kasbiy malakasida sezilarli tafovutlar mavjud |
O‘qituvchilar faoliyati bilan bog‘liq muammolar |
| 41. |
Innovatsion metodikalarni qo‘llash ko‘nikmalarining yetarli darajada rivojlanmaganligi |
| 42. |
O‘qituvchilarning ilmiy-tadqiqot faoliyatini rivojlantirish sharoitlarining cheklanganligi |
| 43. |
Qishloq va shahar maktablari o‘rtasida ta’lim sifati va moddiytexnik baza bo‘yicha katta tafovut mavjudligi |
| 44. |
Sinflardagi o‘quvchilar sonining ko‘pligi individual yondashuvga to‘sqinlik qilmoqda |
Ijtimoiy-iqtisodiy va tashkiliymuammolar |
| 45. |
Ota-onalarning pedagogik madaniyatining pastligi va farzandlar tarbiyasiga mas’uliyatning yetarli darajada bo‘lmasligi |
| 46. |
Ta’lim jarayonida milliy va umuminsoniy qadriyatlarni uyg‘unlashtirish masalalarining dolzarbligi |
Tarbiya va ma’naviyat muammolari |
| 47. |
O‘quvchilarning ma’naviy immunitetini shakllantirishda tizimlilikning yetarli emasligi |
| 48. |
Huquqiy tarbiya va fuqarolik mas’uliyatini oshirish bo‘yicha samarali dasturlar yetishmasligi |
| IV. |
Pedagog kadrlarni tayyorlash va kasbiy rivojlantirish sohasining ilmiy muammolari |
| 49. |
Pedagog kadrlarni tayyorlashning yagona konsepsiyasi va kompetensiyaga asoslangan modelining yetarlicha ishlab chiqilmaganligi |
Nazariymetodologik muammolar |
| 50. |
Kasbiy rivojlanish jarayonida pedagogikaning zamonaviy paradigmalari (raqamli pedagogika, inklyuziv ta’lim, STEAM)ni nazariy asoslashdagi bo‘shliqlar |
| 51. |
Pedagoglarning kasbiy faoliyatini baholashning ilmiy asoslangan mezonlari va indikatorlarini ishlab chiqishdagi kamchiliklar |
| 52. |
Pedagogika oliy ta’lim muassasalarida nazariya va amaliyotning uzviy bog‘liqligi yetarli darajada ta’minlanmagan |
Didaktik va metodik muammolar |
| 53. |
Talabalarni amaliyotga tayyorlashda maktab, bog‘cha va boshqa ta’lim muassasalari bilan hamkorlik mexanizmlarining sustligi |
| 54. |
O‘qituvchilarni tayyorlashda zamonaviy metodlar, interfaol texnologiyalar, raqamli platformalardan foydalanishning yetarli emasligi |
| 55. |
Pedagoglarning uzluksiz kasbiy rivojlanish tizimi yetarlicha samarali yo‘lga qo‘yilmagan |
Kasbiy rivojlanish va malaka oshirishdagi muammolar |
| 56. |
Malaka oshirish kurslari ko‘pincha nazariy bilim berishga qaratilgan bo‘lib, amaliy faoliyatni yetarlicha qo‘llab-quvvatlamaydi |
| 57. |
Pedagoglar o‘zini-o‘zi rivojlantirish, ilmiy izlanish olib borishga rag‘batlantirish mexanizmlarining sustligi |
| 58. |
Pedagoglarda kasbiy kuyish (professional burn-out) muammosining o‘sib borishi |
Psixologikpedagogik muammolar |
| 59. |
Yosh mutaxassislarning kasbga moslashuvi va ularni tizimda ushlab qolishdagi qiyinchiliklar |
| 60. |
Innovatsion faoliyatga tayyorlik, ijodkorlik va moslashuvchanlikni shakllantirishdagi ilmiy asoslarning yetishmasligi |
| 61. |
Pedagog kasbining ijtimoiy nufuzi yetarli darajada yuqori emasligi |
Ijtimoiy-iqtisodiy va tashkiliy muammolar |
| 62. |
Kadrlar tayyorlash va ularning kasbiy rivojlanishi bo‘yicha moliyaviy hamda moddiy-texnik ta’minotning cheklanganligi |
| 63. |
Hududlararo tengsizlik: qishloq va shahar pedagoglari malakasi, imkoniyatlari va sharoitlari o‘rtasidagi tafovut |
| V. |
Umumiy pedagogika sohasining ilmiy muammolari |
| 64. |
Pedagogikaning umumiy konsepsiyasi va kategoriyalarini (ta’lim, tarbiya, rivojlanish, shaxs shakllanishi) zamonaviy ijtimoiy taraqqiyot talablari asosida qayta ko‘rib chiqish zarurati |
Nazariymetodologikmuammolar |
| 65. |
Pedagogik jarayonni ilmiy tadqiq qilish metodologiyasining mukammal ishlab chiqilmaganligi |
| 66. |
Pedagogikani boshqa fanlar (psixologiya, sotsiologiya, falsafa, texnologiya) bilan integratsiya qilish muammolari |
| 67. |
Ta’lim mazmunini kompetensiyaviy yondashuv asosida yangilashdagi ilmiy izlanishlarning yetarli emasligi |
Ta’lim mazmuni va metodlari bilan bog‘liq muammolar |
| 68. |
Pedagogik metodlar va texnologiyalarni o‘quvchilar yosh xususiyatlariga moslashtirish muammolari |
| 69. |
O‘quvchilarda tanqidiy va kreativ tafakkurni shakllantirishning samarali metodlarini ishlab chiqishdagi bo‘shliqlar |
| 70. |
Milliy va umuminsoniy qadriyatlarni uyg‘unlashtirishning nazariy asoslari yetarlicha ishlab chiqilmagan |
Tarbiya jarayonidagi muammolar |
| 71. |
O‘quvchilarning ma’naviy-axloqiy tarbiyasida oilaning, maktabning va jamiyatning hamkorligi ilmiy jihatdan chuqur tadqiq etilmagan |
| 72. |
Globallashuv va raqamli davrda yoshlar ongiga turli omillarning ta’sirini ilmiy jihatdan baholash muammolari |
| 73. |
O‘qituvchining kasbiy kompetensiyasini baholashning ilmiy asoslangan mezonlari yetarli emas |
O‘qituvchi shaxsi va faoliyati bilan bog‘liq muammolar |
| 74. |
Pedagog shaxsining innovatsion faoliyatga tayyorgarligi va ijodkorligini rivojlantirish nazariyasi mukammal ishlab chiqilmagan |
| 75. |
Kasbiy kuyish (professional burn-out), stress va motivatsiya muammolarini pedagogika nuqtayi nazaridan ilmiy tadqiq etish zarurati |
| 76. |
Ta’limda axborot-kommunikatsiya texnologiyalari va sun’iy intellektdan foydalanishning pedagogik oqibatlarini o‘rganish |
Ta’lim jarayonining ijtimoiy-madaniy muammolari |
| 77. |
Inklyuziv ta’limni umumiy pedagogika nazariyasi va amaliyotida ilmiy asoslashdagi bo‘shliqlar |
| 78. |
O‘quvchilarning ijtimoiylashuvi, shaxs sifatida kamol topishida maktabdan tashqari muhit ta’sirini ilmiy jihatdan chuqur tadqiq qilish zarurati |
| VI. |
Maxsus pedagogika sohasining ilmiy muammolari |
| 79. |
Maxsus pedagogikaning umumiy pedagogika bilan integratsiyasi va farqlovchi jihatlarini ilmiy asoslashdagi bo‘shliqlar |
Nazariymetodologik muammolar |
| 80. |
Turli toifadagi nogironligi bo‘lgan bolalar (eshitish, ko‘rish, nutq, harakat-tayanch, intellektual rivojlanishida nuqsonlari) uchun yagona nazariy konsepsiyaning yetishmasligi |
| 81. |
Maxsus pedagogikaning psixologiya, nevrologiya, logopediya, defektologiya bilan uzviy bog‘liqligini chuqur tadqiq etish zarurati |
| 82. |
Nogironligi bo‘lgan bolalar uchun individual ta’lim dasturlarini ishlab chiqishning murakkabligi |
Didaktik va metodik muammolar |
| 83. |
Maxsus ta’lim jarayonida o‘quv-uslubiy qo‘llanmalar va darsliklarning yetarli emasligi |
| 84. |
Maxsus pedagogikada zamonaviy axborot texnologiyalari, raqamli platformalar va adaptiv vositalardan foydalanish bo‘yicha ilmiy izlanishlarning cheklanganligi |
| 85. |
Inklyuziv ta’limni samarali tashkil etishning nazariy asoslari mukammal ishlab chiqilmagan |
Inklyuziv ta’lim bilan bog‘liq muammolar |
| 86. |
Oddiy sinflarda nogironligi bo‘lgan bolalar bilan ishlashda differensial va individual yondashuv bo‘yicha metodik izlanishlar yetarli emas |
| 87. |
Inklyuziv muhitda sog‘lom bolalar va nogironligi bo‘lgan bolalar o‘rtasida ijtimoiy-psixologik moslashuv muammolari |
| 88. |
Defektolog, logoped, tiflopedagog, surdopedagog kabi mutaxassislarni tayyorlash tizimi yetarlicha takomillashmagan |
Pedagog va mutaxassislar tayyorlashdagi muammolar |
| 89. |
Maxsus pedagoglar uchun kompetensiya modelini ishlab chiqish va baholash mezonlari ilmiy asosga to‘liq ega emas |
| 90. |
Maxsus pedagoglarda kasbiy kuyish (burn-out), psixologik yuklama va motivatsiya muammolarini o‘rganish zarurati |
| 91. |
Jamiyatda nogironligi bo‘lgan shaxslarning ijtimoiylashuvi va integratsiyasi bo‘yicha ilmiy tadqiqotlarning yetarli emasligi |
Ijtimoiy va madaniy muammolar |
| 92. |
Oilaning maxsus ta’limdagi o‘rni va ota-onalar bilan samarali hamkorlik mexanizmlarini ishlab chiqish masalalari |
| 93. |
Nogironligi bo‘lgan shaxslarni mehnat bozoriga tayyorlash va kasbiy ta’limga yo‘naltirishning ilmiy asoslari mukammal ishlab chiqilmagan |
| VII. |
Maktabgacha va maktab ta’limini boshqarish sohasining ilmiy muammolari |
| 94. |
Ta’lim tizimini boshqarishda yagona ilmiy konsepsiya va modelning yetarlicha ishlab chiqilmaganligi |
Nazariymetodologik muammolar |
| 95. |
Maktabgacha va maktab ta’limini boshqarishda innovatsion menejment yondashuvlari (strategik boshqaruv, tizimli yondashuv, sifat menejmenti)ning ilmiy asoslari mukammal ishlab chiqilmagan |
| 96. |
Ta’lim sifatini baholashning milliy va xalqaro standartlarga mos indikatorlarini ishlab chiqish zarurati |
| 97. |
Maktabgacha va maktab ta’lim muassasalari o‘rtasida uzluksizlik va izchillikni ta’minlash mexanizmlarining yetarlicha shakllanmaganligi |
Tashkiliyboshqaruv muammolari |
| 98. |
Hududiy (qishloq va shahar) ta’lim muassasalari o‘rtasidagi moddiy-texnik va tashkiliy tafovutlarni bartaraf etishning murakkabligi |
| 99. |
Ta’lim muassasalarini boshqarishda shaffoflik va samaradorlik mexanizmlarining kuchsizligi |
| 100. |
Rahbar kadrlarni tayyorlash va qayta tayyorlash tizimining ilmiy asoslari yetarlicha ishlab chiqilmagan |
Kadrlar bilan bog‘liq muammolar |
| 101. |
Ta’lim muassasasi rahbarlarida zamonaviy menejment, pedagogik liderlik, raqamli texnologiyalarni boshqarish ko‘nikmalarini shakllantirishda ilmiy-metodik izlanishlarning yetishmasligi |
| 102. |
Rahbarlarning faoliyatini samaradorlik asosida baholash tizimining ilmiy asoslanganligi sust |
| 103. |
Maktabgacha va maktab ta’limini boshqarishda raqamli transformatsiya jarayonining ilmiy asoslarini ishlab chiqish zarur |
Axborotkommunikatsiya texnologiyalari (AKT) bilan bog‘liq muammolar |
| 104. |
Elektron boshqaruv (e-management), ta’lim monitoringi va statistik tahlil tizimlari ilmiy jihatdan yetarli darajada takomillashmagan |
| 105. |
Ma’lumotlarni tahlil qilish, ta’limda “big data” va sun’iy intellektdan foydalanishning ilmiy-pedagogik oqibatlari to‘liq o‘rganilmagan |
| 106. |
Ota-ona, mahalla va ta’lim muassasalari o‘rtasida hamkorlikni boshqarishning ilmiy asoslari sust ishlab chiqilgan |
Ijtimoiypsixologik muammolar |
| 107. |
Ta’lim muassasalarida ijtimoiy-psixologik muhitni shakllantirish va boshqarish mexanizmlari bo‘yicha ilmiy tadqiqotlar yetarli emas |
| 108. |
Boshqaruv jarayonida inson omili, motivatsiya va liderlikning ta’siri chuqur o‘rganilmagan |
| 109. |
Ta’lim muassasalarini moliyalashtirishda samaradorlikni oshirish va resurslarni adolatli taqsimlash mexanizmlarini ilmiy asoslash zarur |
Moliyaviy va resurslarni boshqarish muammolari |
| 110. |
Davlat-xususiy sheriklik asosida ta’limni boshqarishning samarali modellarini ishlab chiqishdagi bo‘shliqlar |
| 111. |
Ta’lim tizimini boshqarishda korrupsiya va byurokratiyaga qarshi kurashishning ilmiy asoslari yetarlicha ishlab chiqilmagan |